frallorna

Alla inlägg under maj 2022

Av Lena - 8 maj 2022 18:57


Så hörde vi ljudet igen, för kanske fjärde gången på 38 år, att en eller 2 råttor ramlar ner i ett fack i väggen mellan köket & vardagsrummet, av med strömmen & skruva bort kontaktutaget & in med en trädbit att klättra upp en bit på, fast den var kvar sedan sist, & emot med en snäll råttfälla... Under natten var det livat, vi sover ju bredvid & vad skådar mitt högra öga, jo en mamma med 3 barn  alla så rädda, men ungarna räddast & gömde sej under sin älskade Moder som beskyddade dom så fint  en handuk omkring för att dämpa rädslan, in i bilen & upp i skogen, hittade en underbar glänta, bara fågelsång & sol...



... ser ni råttungen där bredvid den mittersta kotten? alltså så fint liv mot en vind...  när jag kom hem igen & satte emot fällan igen ifall det skulle komma fler, så kom en till, upp till samma plats & släppte ut den åxå, hoppas den hittade de sina  den ost & korv jag lämnat var i alla fall gnagad på av små tänder  



Ja så kom min bror hit, vi var på vedbacken & han hjälpte till att slipa på en massa skärbrädor, fika & mat & kaffe & glass & en underbar sol   



Hann med en eftermiddagspromenad i Romme åxå, här precis efter en "rullning"  



Solen hade för första gången i år verkligen värmt upp altanen, så vi tog oss ett kvälls-premiärbad, fixade en sangria & chips i en flytande skål...


                         


                            Min Darling  



Så magisk bild på Ungen som satt där & såg ut över kvällsnejden  


 


Himlen blev mörk men vacker & regnet kom under sen natten & en bit inpå lördagsmorronen



Lördag morron, Ring så spelar vi i lurarna & Ungen på bordet bredvid



Trots att veden låg & väntade så tog vi den sedvanliga vändan, som avslutades i Vikmanshyttan...



Wow så fint maskrosorna växte längs fabriksmuren...



... hela långa vägen & vända mot solen såklart



Trasig mandelkaka med jordgubbsglass i burken, en Kajsa vargare ha ha & så god 





Hemma igen & Sam med "farbror" hans Idol  kastade ett lättviktsplan i vinden & gösses så det flög!




Sonen förklarade nått med vindar & flyg...



... Malte betade


Ja så hämtade jag ut min beställning från G S igen, extrapris & jag kunde inte motstå...


      exakt så fina som modellerna visade dom = nöjd nöjd!  


 


Vaknade i morse med Ungen som låg omkring mitt huvud, så mysigt, för att förflytta sej till min mage


 


På promenad på förmiddagen var det full fart på Sam med kompisar, körde sina traktorer & andra maskiner  



Ja så har det blivit vedklyvning, fast gubben gör mest    staplar när jag hinner, tycker jag har så mycket markcervice, Malte fått medecin & kissar ofta av den, kaffe & mat...


Om en stund väntar några jobbnätter  


                     Kram på er  

Av Lena - 5 maj 2022 19:05


Igår var sonen här på kvällen & hjälpte till en stund, annars är det jag som staplar & gubben klyver, fast ofta står han här själv åxå, han som gillar eländet  fast jag ska skärpa mej så det blir klart nångång...




Idag hämtade jag Mille på stan & for till min bror som jag tog med till Romme för en promenad... 



... & bjöd på den största glass  då han inatt blev morfar för andra gången, till ett litet flickebarn denna gången   Mille fick åxå en glass, glömde bort att mjukglass är bättre för han...



... annars skulle det gå som det nu gick, han slök hela kulan i ett enda "gluffs"   



Men rånet gick ner det åxå  



Ja så tiggde han både av min bror & mej  



Nu på kvällen rullar mörka moln in, men altanen är så skönt uppvärmd dörren öppen & det känns så skönt, hörde 5 droppar på taket, men solen lyser


Ja annars händer inte så mycket, dagarna kommer & går


            Kram på er    

Av Lena - 3 maj 2022 17:57



En lugn natt, igår var den full rulle, vi var 5, 4 fantastiska kollegor, så mycket skratt & prat, att ha fina kollegor är Guld värt  


Sovit knackigt, fick telefon om en bokad tid via remiss till Maltes Tandläkare, oro, sövning... men det måste ske, röntgen & tandstensbortagning & han kommer vara på det bästa Djursjukhus    


Gått en promenad i Romme, vi  fortsätter träna tillbaka vinterns vilande muskler, ja både hans & mina  


Ikväll ska vi se på den vackraste serie Välkommen till Köping  dom där Filip & Fredrik dom kan dom  


  Igår kom den där eländiga veden, fy vad jag ogillar att stapla den... gubben tokgillar det! få saker jag ogillar så mycket, men nu är den ju här så jag lär ju hjälpa till  även om älsklingen säger att jag inte behöver... men värme är ju gott i vinter måste jag ju erkänna...  


                          Fin tisdagskväll på er  



Av Lena - 2 maj 2022 15:16

 


Ja så blev det Sista April & jag tänkte bara smällare & raketer & en stressad Malte, så vi packade i matsäck av alla de slag & for iväg runt 12 snåret, mot Leksand & genom Noret där det var full fart på torget, cen, massa folk & musik & barnaktiviteter i massor, skratt & festligheter...



... vi styrde dock kosan mot campingen där vi gillade så att vara förra hösten, några husbilar på plats, Malte yster hela dagen & vi tog en långpromenad...


 


... nädu, våga inte tänka tanken, tyvärr inget bad idag!  


Så skönt väder & solens strålar värmde gott när dom solade fram. Bilfika & fortsatte...

            


... till Tällberg...



... den där udden vid Siljans strand verkade vara en selfie" udde  så även...



... vi provade på det!  uch sicket grått förfall, lockarna har blåst ur... gillar min färg när jag ser mej i spegeln, men när sanningen på ett foto kommer för mej ser det inte alls lika "lockande" & fint grått ut längre    Tycker faktiskt på riktigt att jag liknar ett Troll!... Troll är underbara & fina, fast vissa inte 



Vi tog en promenad då det även där finns en cammping bortom sjöbodarna...



... ville titta hur det såg ut, liten & fin, får se om det kan bli nått bessök i framtiden 




Vackert & väldigt lågt vatten



Så bidde det bilfika nr 2 med mackor, för gubben räkbakelse...



Jag som älskar att se på folk fick mitt lystmäte tillgodosett  ja en autostrada som ville promenera bland det vackra & ryggor med fika hade många



Undra hur många Hotell som finns där, gamla pitoreska...




Hemma igen vid 18 tiden, & endast EN smäll hade hörts i fjärran... Blev att mys prata med finaste älskade sönerna som skulle gå upp till brasan, Sam var hos sin mormor & morfar 



Oj vad Malte älskar tiden som nu kommer med nytt gott gräs  


Ja hade vi behövt fly? nej egentligen inte men turen var så mysig, & förutom den enda smällen som hade hörts så hördens INGEN mer på hela kvällen, vi som har utsikt miltals bort såg inte en enda raket heller, va?? brasor fanns men inga raketer, i tidningen hade stått att raketer & smällare skulle undvikas pga dom Ukrainska flyktingar som skulle blivit stressade av ljudet... ja när det gäller människor då tänker dom 2 benta till, men när det gäller våra 4 fotade, då fasiken bryr sej få   



Söndag & återigen fint väder & idag den stora dagen med att lägga nytt tak hos sonens m fam.s hus, finaste snickarvänner till sönerna slöt samman...


 


Dom jobbade på där på taket, men när pannorna lyftes upp blev det vätskepaus i värmen     



Jag fixade flera pajer m. tillbehör till dom suveräna arbetarna 


Ja så gick den dagen & inatt har jag jobbat & mer jobb väntar


Lite mosig i huvuet, mycket att göra inatt, så kan det vara, ska ta en promenad strax, stackars snälla Malte gör precis som mej, sover när jag sover, foglig & ljuvlig  ja Ungen åxå, men han kan få lekfnatt så det hörs i hela huset när han kastar leksaker studsar & far ha ha...


Vädret är växlande men inte kallt & ingen klar sol, lite blåsigt & faktiskt riktigt skönt & som det slog ut i lördags & söndags på träden, stora musöron som började veckla ut sej, häftigt & nu är vi äntligen inne i vårmånaden Maj  


Älsklingen kom just hem, mycket kaffe behöver jag & till det dela vi en bit morotskaka... ja Malte åxå förståss  


                           Kram på er  


    

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards