frallorna

Alla inlägg under januari 2015

Av Lena - 11 januari 2015 17:57

 

Igår åkte vi till Pärlan Second hand för att kolla om det möjligtvis kunde finnas stolar & eller ett bord, känner att jag vill ha något annat än det vi har i köket, nått gammalt, fint & billigt  Tyvärr fanns det inget, men...

 

... när vi kom upp på "öfre" våningen till dukarna bl.a så blev jag lycklig   samtidigt som jag känner sorg över att så otroligt vackra skapelser inte kostar många kronor, tex. en så fantastiskt stor & välgjord gammal handsydd duk, tyvärr blå så någon annan kanske adopterar den & känner vingslagen från en svunnen tid igenom den...

 

... jag hittade dessa 4 fantastiska klenoder  -ååååå va glad jag är!!  

 

Den här sötisen   rörde inte på sej, satt som förstenad & väntade...

  Igår & idag torkade jag renköttbullar åt Märta & Malte, dom blir helt stolliga när dom får, tydligen VÄLDIGT goda  

 

Malte & jag har nyss tagit oss en snabb bya promand i minus 10, här kollar han på småbarn som leker & skrattar i en stoooor snöhög!  


Under dagen har jag putsat insidan av köksfönstren, putsat runt bland köksblommorna , rensat dom, duchat & bytt lite jord på dom som behövde.

Tvättat upp så vackra skira hemvävda gardiner som min svärmor gjort en gång i tiden, dom ska fållas & sättas upp i morrn.

 

Är så nöjd så jag vet inte vad över tapeten  & dom gröna luckorna med mässingknoppar & skålhandtag är åxå så fina, nu håller gubben på att sätta upp fusk kaklet, & där känner jag ett litet hmmm...  


På Blocket har jag hittat en köksgrupp som faller mej helt i smak, så vackert såååååå, tyvärr i en stad som tur & retur blir ca 34 mil  får fundera lite till...


                                 Kram på er  

Av Lena - 9 januari 2015 23:32

 

Jobbat på i köket, köpt färg till soffan, kollade först ett missat avsnitt från igår av serien -Landet som en gång var, på kanal 8:ta, sedan det sista som gick vid 21, vilken outstanding bra serie, fruktansvärd, spännande & fantastisk, en filmatisering av England på 1300 talet.


Har en märklig känsla av att ha bedövning kvar ännu & faktiskt lite sedan Julafton åxå... kan det vara möjligt?? googlar jag på det så kan det stämma... käns som ström på nått vis... eller är det en inflamation där nere? ingen värk direkt, men ett obehag, har tagit 2 Ipren under dagen... mysko...


Halt ute, inga långpromenader gjorda, bara kortare kiss & pruppvändor.


                            Kram på er *hjärta*

Av Lena - 8 januari 2015 23:24

  Blev en Rommeheds-fika-runda, dvs för gubben  ...

 

... han kom lite efter oss, vilket INTE Malte gillar  han vill ha sin flock

samlad  

 

Härlig tur & inte alls kallt, dom var båda ystra & ville framåt

 

 

 

Lite halt, så man fick gå i gräset emellanåt.


Ett avbrott blev det, annars har vi tapetserat & gubben lackat luckor, börjar se en ände faktiskt  tapeten är magiskt vacker, blir helt salig av att se på den  


I morrn fortsätter arbetet, ska åxå bryta en halvliters burk med färg till soffan, en list till kakelskivan & så.


                                Nattkram  

Av Lena - 7 januari 2015 22:33

 

 

Dagen började med att grann kompis & veterinären kom hit & klämde Maltes analsäckar för hundrade gången, men denna gång tror jag mej ha lärt hur dom sitter!! vi hade en liten kurs & Malte var lugn  fikade & Malte ville vara nära henne  

Ser lite sterilt ut här hemma i köket, rivit tapeter & flyttat en del blommor.


Ja sedan var det dax att åka till Jour privata tandläkaren, en helt outstanding fantastisk kvinna & en lika underbar sköterska -alldrig träffat dom förr- tog hand om en skit rädd Lena på absolut bästa sätt!  

-Jodå, efter röntgen så bestämdes det bums att en urdragning var lätt som en plätt att fixa!, bad om hela klinikens bedövningsmedel, fick så mycket så halva huvudet domnade typ  fick sitta ut i väntrummet 20 minuter, då satt jag & facebookade, så skönt med feddback under tiden   


Herregud så det knakade, brakade &... jag var spänd som en fiolsträng, krampaktiga tag i stolen, sköterskan fick säja åt mej att andas...  & lägga händerna på magen... fick beröm som ett barn  hoade till! -gjorde det ont frågade tandläkaren? -hekt ingteä ko baa a ä ädd... ha ha men hon fattade! *skratt* -& humorn hade jag kvar mitt i eländet-

Nu klyver vi tanden först, sedan delar vi roten... -kan du ge mej ett brytgärn sa hon till sköterskan!... nu dör jag tänkte jag & slutade andas igen...


Hoppas jag aldrig behöver uppleva detta igen, det gjorde iof inte ont, men skulle jag göra om det skulle jag vara lika skitans rädd då åxå  


Men det var värt dom 2000 kr det kostade, för nu har jag då inte ont i den tanden nått mer  Gillar INTE att gå till Tandläkaren, har jag sagt det?  

 

Sonen med flickvän kom hem på kvällen & Grattade gamla tandlösa mor  fick helt underbara saker, ska visa några i morrn  


En Ipren & sedan sova är det som väntar.


                               Kram på er  

Av Lena - 6 januari 2015 23:09

 

En stillsam dag, ute har det blåst nordan & snöflingorna som dalade under dagen har nu gjort marken helt vit.

 

Dom övre skåpluckorna har nu fått sin rätta färg, tänk att jag hittade den till slut!  i verkligheten är den kanske lite finare, lite knepigt att få till färgen på fotot.

I morrn blir det mera färg till resten av alla luckor, har åxå börjat förbereda för tapetseringen  

 

Igår var jag in till grannen, en Duvhök hade störtade med kraft in i hans köksfönster, bröt nacken & dog omedelbart, så tragiskt...

 

En i byn en liten bit bort var glad, då den åt upp hans småfåglar han matade, ja detta djurliv är inte snällt alla gånger

 

Grannen tänkte slänga den i soptunnan, men jag tyckte den kunde få gå tillbaks till naturen, räven eller så, jag lade den bakom en lada på en lövhög.

Den var inte ringmärkt, vi undrade om man anmäler detta till någon instans?


I morrn kl 07.00 öppnar min tandläkare, jag hänger över luren för att vara FÖRST på tur! tabletterna har gett bra värkan hitills, men nu på kvällen har det börja värka... -nu får det vara nog!!  


Malte ska få sin kvällskiss nu, sedan försöka sova tills klockan ringer & jag får ta min Ipren vid 03.00


                Gonatt mina fina som kikar in  

Av Lena - 5 januari 2015 22:18

  

Åkte till mina föräldrar, dom ville Gratta mej...

  ... fick många fina presenter!

 

Grytlappar, bestick, strumpor, & detta fina lilla fat som mamma köpte på HM home i Stockholm, så fint :)) en matlåda som hon nu inte hann baka glutenfria mandelkakor att lägga i då vi kom bara sådär ;) & stora brickan ska vi ha husbilen ;) & den lilla söta gräddkannan var ju bara så gullig :))

 

Malte hade fullt shå att charma till sej gott både här & där ;) ...

 

Fika & tårta som jag kunde äta! :)) Tusen Tack! :))

 

Så var det dax för färg bestyr igen, oj vilket pyssel...

 

... otroligt hjälpsamma, vi bröt färgen 3 gånger med lite lite gult i i omgångar för att inte få det för gult, mer gult, skaka, måla & föna torrt & kolla hur vi tyckte det blev...

Nu har han lackat 5 luckor, & jag tycker dom är lite väl ljusa??? *skrattar ihjäl mej* men det vågar jag inte säga till honom fniss ;) Nejdå, det blir fint, jätte fint! (tror jag) men ljust, kanske blir perfekt när dom kommer upp, vi har så tokigt lyse i garaget, bara att hålla tummarna & vänta tills han vaknar i morrn eftermiddag efter nattskiftet, skruva i alla gångjärn & så ;)



Så fick jag tandvärk i morse igen grrrrr :(( -Ipren Ipren, vem är väl som du, ingen i hela världen

Ringde Jouren, men dom drar inte ut tänder på Jour tider, jag kunde få komma dit & borra upp, släppa på trycket, sammaprosedur som på Julafton, 1600 kr för en tand som jag nu bestämt att ska dras ut, nej då försöker jag härda ut, förhoppningsvis tills min tandläkare är tillbaks efter helgen dvs på onsdag, & hoppas jag kan få en tid ganska så fort. Tänkte rotfyllning först, har en tid till det i slutet av månaden, men va sjutton, tanden spökar & är dum, så nu ska eländet UT UT UT!! :((


2 Panodil ska tas nu & kl 02.00 i natt ska jag ta en Ipren osv.


För er som aldrig haft tandvärk -var lyckliga!!! iof lika eländigt som örvärk...


Nu blir det en nattdrill & sedan sova, eller kanske följa Sveriges brons match? ;)


                         Nattkram på er *hjärta*









Av Lena - 4 januari 2015 18:24

  Så är det   jag fyller år idag, 52 faktiskt, fast i huvudet är jag betydligt yngre!  bjöd gubben på mini äppelkaka med glass innan han åkte till jobbet...

 

... & utanför köksfönstret letade 4 Rådjur efter nerfallna äpplen  

 

Gubben for & vi tog bilen halvägs till åkrarna för en mysig stund ...

 

... dom luktar på nya dofter & har så skönt...

 

 

Efter en dryg halvtimme var kylan så lagom kall & vi vände kosan hemåt.

 

Mina gäster på födelsedagsfika var Rådjuren  lagt ut Svenska äpplen runt träden, för dom är här & går på kvällarna åxå  

 

Skator, Kråkor & Kajorna fick dela på en nybakad långpanne vaniljsockerkaka med pärlsocker  halva här & halva på baksidan av huset  & gösses så många som kom på kalaset!!!!!!!!!!!!      

Märta & Malte fick såklart åxå födelsedags fika  

 

Så kom min barndoms kompis förbi, hon & mannen hade åkt skridskor på Ösjön i Runn, helt fantastiskt skridskoföre & så bedövande vackert  

     Fick vackra Tulpaner  


Så diskuterade vi den gröna färgen, som väntat var blev jag inte nöjd igår med den nya nyansen heller  & gubben slet sitt hår  

Min barndoms kompis är inrednings skribent & byggnadsvårds antikvariat utbildad, skönt att ha henne & bolla ideer med, jag var så less på den gröna kalla färgen, så jag hade tanken att välja den oranga färgen i tapeten istället   men nu provar vi en sista gång att få till grönt så jag blir nöjd, med 1 eller kanske 2 nyanser ljusare & en droppe gult i, pust  


Det blev kymigare än jag trott att få till färgen  samtidigt som jag känner att det är ett hemskt I-lands problem jag står inför, då mäniskor lever i fattigdom både här & där...


Visst är livet märkligt... & orättvist...

 

Idag kunde vi inte komma på ditt Kalas Elsa  

Elsa som är min systerdotter & fyller år samma dag som mej!!  men snart ska vi ses & GRATTA dej! var så säker        


                                       GRATTIS ELSA!!!!!  


                 Kramarom er mina fina som kikar in  

Av Lena - 3 januari 2015 17:45

 

En underbar vända ner mot åkrarna, frihet & njutning för Märta & Malte  

Det var lite kylslaget så vi tog bilen halva vägen, termometern visade på 2 pluss, men det kändes som många minus efter en liten stund  

 

Det åks för fullt i Romme Alpin backen

 

  

 


 

Fyndade igår på Hemtex & fyndade mer idag  fick bla. fantastiska muggar av min syster i födelsedags precent därifrån, 8 stycken, köpte till 2 till idag, & så dessa fantastisk dukar & dom underbara kökshandukar! kanon rea & när jag kom till kassan så var det ytterligare 30% snacka om att bli glatt överaskad!!  

-Är det nått jag går igång på så är det dukar  & denna storblommiga kommer bli en färgklick till våren på vardagsrummsbordet, lite i mitt tycke 60-70 tals mönster  


 

Så till färgen i köket... idag blåste jag stopp efter att gubben lackat 14 luckor!! det är INTE min färg hur fin den än är... jag tycker den är fin & alla som sett den tycker detsamma, men det är INTE min färg & jag orkar inte vänta på att jag ska vänja mej, den stör mej bara...


Så idag åkte vi tillbaks till Färgaffären, tog en lucka med, vet inte hur länge vi var inne där & funderade, hade den stora paletten, en bra & kunnig kvinna till hjälp, & med facit i hand så skulle vi haft Sommarnatt som jag sa då, men vi fick en som heter Park & är så mycket mörkare, lite grrrr känsla  (den Sommarnatt är nästan som denna vi fått idag) men så är det, den mänskliga faktorn kan göra fel... dom sa att det var synd att vi inte hade med oss hinken, får bli sedan då...


Nu har vi brutit en ny färg efter långt övervägande, känner mej ändå så osäker, för gubben & jag var inte överens & jag hade velat ha en aningen annan nyans, tog 1 liter bara, ifall... denna är en Gammelsvensk nyans & mycket ljusare än denna mörka. Han hann lacka 2 luckor innan han åkte till jobbet, så när han kommer snart så får vi se resultatet när dom kommer upp! jag nästan gruvar mej...  


Gösses så mycket svårare det var än jag trott  


Nu ska Malte & jag ta oss en mörk bya promenad.


                               Kram på er  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards