frallorna

Alla inlägg under januari 2020

Av Lena - 9 januari 2020 19:16


Malte & jag tog en annan vända idag än den till Romme Alpin...



... över gamla bron &...


 


... över den nya gångbron jämte bil-bron, den blev invigd i höstas men vi har inte gått över den förens nu! vi är nog många som tyckte den var en aning onödig & att pengarna kunde använts till bättre ting, då den gamla fina bron bara ligger en liten bit bort, men dom som bestämde tänkte nog riktigt, att skolbarnen är för bekväma att gå eller cyckla den lilla bit extra till den, & istället gått på bilarnas bro & väg, så visst fyller den sin funktion!  i detta bekväma samhälle... Bra är dock att det byggt gångvägar i massor häromkring & att folk i bygden använder dom sååå mycket!!  alltid folk som promenerar, med eller utan stavar, löpare & hundägare, barnfamiljer å så  



Detta är gångvägen "skolvägen" till skolan från vår by, där det planterats 24 äppelträd längs vägen, tror det är i tanke att barnen ska kunna ta sej ett äpple på vägen hem eller till skolan  vet att för 2 eller är det 3 år sedan? när dom planterades hade föräldrar till skolbarnen sommarchema för att vattna dem, & vattentankar som stod uppställda en liten bit bort & stora plastpåsar runt trädens rot, där vattnet lagrades  



Ingen blåst idag, & bara några + grader, blev en 50 minuters vända, så glad att grusväarna var frysta & asfalten torr 



Det är full fart på denna Loppan om dagarna, men nu tycker hon att det är kväll, eller kväll å kväll? lite mer mat vill hon allt ha om en stund  


 


Min mat för dagen, scramble tofu, sååå gott! inget recpt bara en ide av Renee Woltair, fick frilansa fram den, kokade linser, stekte lök, kryddade med bl.a grukmeja & i med silke tuofu, den smälter lite lixom... palsternackor, tomat & min carvings GRÖNKÅL!   lika god rå som ungsrostad på låg låg värme med näringsjäst & sesamfrön. Ínnan jag åt hällde jag på sesamblandningen Furikake   


En vän från gannbyn följde med in till stan för handling, blir lyrisk när jag hittar eko grönkål   mitt fyn  tyvärr har jag redan ätit upp ett hel paket!  funderar alvarligt på om jag ska göra ett stort grönsaksland här hemma i backen i vår? isåall ska jag åxå ha broccoli & Mangold... en dröm i alla fall...  


I morrn kommer älsklings Sam hit vid lunch    ska sova över, hittade hans favoritgodis fast i nyttigare tappning!!     hoppas dom "går hem" som fredagsodis  som tur är gillar han inte godis så värst, men glass destomer & den finns åxå som nyttigare fast lika god   


                   En dag i taget -Carpe Diem-  


Av Lena - 8 januari 2020 15:52


I måndags var det "kafferep" hos mina föräldrar, då jag skulle bli lite Gratulerad i efterhand, gofika som alltid & skratt runt bordet 



Malte sitter & väntar på sin tur för att få sitta i min bror knä, hur gulligt 


Fick bla. fint champo & mat/bak förvarings plåtburkar  



Sol idag & +9 grader! men det blåser regält, i alla fall här på slätten...



... Malte som bara ska hem & hem till Märta, blev lyrisk då vi vände & skenade hemåt   


Se där går vi i dikesrenen  



En fin WOW Orkide jag fått då jag vart katt-matare i grannbyn


Solnedgång med rosa himmel för en stund sedan, fast fortfarande +5.3 , i morrn lite kyligare sa nyss en Meteriolog på radion, sedan varmare till helgen & blåsigare än blåsigast!   


                              Kram kram    

Av Lena - 5 januari 2020 21:32


Förstod att det var nått speciellt i mitt & Elsas paket   Sam älskar hela familjen i Bjurs så Elsa fick ett lika med hennes namn & en teckning 

 


Min gubbe håller i en grön ballong  & står på gräs  oj vad det värmde mitt hjärta  -vet ni vad Sam hade sagt till sin mamma när han ritade den? jo -mamma, jag är inte så bra på att rita gräs    alltså jag dör sötdöden, lilla älskade Sam, fannos hjärta  


      Alla frågar vad jag önskade mej, det blir saker i vardagen, gillar inte plast, men slickepottar har jag svårt att leva utan, fick förra födelsedagen åxå, men behöver fler & det fick jag + potatis-stickor, champo & balsam, hallonljus &  önskade mej örngott & fick massor!  morronrocken hade jag inte önskat men blev galet glad över, en riktig mjukis! som gubben virade in sej i hela förmiddagen    såååå glad över mina precenter, exakt det jag önskat   

I morrn fika hos föräldrarna & fler paket   



09.00 i morse gick Malte & jag en promenad, väldigt kallt...



13.30 gick vi promenad 2 & fortfarande väldigt kallt men frusna bra vägar, strax efter att vi kom hem snöade det för fullt & blåste upp enormt! nu är det slaskigt & blött igen 


Inga knop gjorda idag, ätit gott, kollat tv & jäst  


Nu är klockan 21.55 & vi kom på att vi ska bada!  


                 Kramiz mina fina     

Av Lena - 4 januari 2020 23:52


Så var det Kalas i Bjurs idag, då min systers dotter Elsa fyller år på samma dag som mej! & vi har i alla hennes 15 år haft kalas tillsamans!  



Huset fullt av Gratulanter! 



Här fyller hon 5 år, hur söt  & Grattade mej  



Stolt Moster hälsar på på BB  

    

  Sam var med idag åxå såklart, hjälpte mej öppna "mina" paket, & hade gjort så heeelt ljuvliga paket till Elsa & mej, dog en smula  visar i morrn vad som var i den lilla "väskan" 



Innan vi for iväg kunde jag & Malte ta en skön men lite kylslagen promenad in i skogen på frusna vägar, så skönt att slippa lera & smet... 



... stora tallar & granar hade blåst omkull med hela rotvältan på sina ställen...



Ser ni ljusa fläcken på grankanten? det är solen som lyckades ta sej in skogbrynet, alltid nått! 



Här kom resultatet av en stor averkning som gjorts i höstas, så ovant när man gått i en skog i 37 år & så plötsligt är den totalt förändrad... fast utsikten blev fin...



Hej hopp & skönt att sträcka på benen!  



Så närmade vi oss byn igen & försökte fånga den där solen på bild, eller den ljusa himlen i alla fall, lyckades inte så bra, trist att inte ha en kamera, (linsen har blivit skdad & tar bara grumliga bilder) känns så surt, jag som fotat i så många år, känner mej stympad på nått vis, då min fina systemkamera åxå gett upp... nåja, finns värre saker i livet...


Igårnatt var det en minneskonser för Elvis Presley på Svt 1, kom på den av en händelse, heeeelt sagolikt bra WOW WOW WOW & vilka musiker! så många kända namn som sjöng så tårana rann... hans ex, dotter & barnbarn var åxå med...


När vi kom hem ikväll så fick vi se att den ligger på playen, så nu har vi sett den igen från början, går åxå i senare repris på måndag, ett tipps från mej, se den!   


Fin dag & fint kalas  


                             Carpe Diem   

Av Lena - 3 januari 2020 14:53


Vi bor så att skogen skymmer solen till vårt hus denna tid på året när "hon" inte orkar så högt upp på himlen... men åker man utanför byn & som här mot vår by, vi bor där snart mitt i backarna    då får man se henne stråla   dagar som dessa få



Som sagt, vi har ridit ut Maltes hemka tassar, tyvärr är byvägarna smetiga & leriga, så inga promenader på dom... önskar frost nu...


Fredag... det blåste nästan storm här inatt, trodde taket skulle lyfta, gubben var ut & trodde hela stora vedtraven hade vält, det dunkade & for så han fick inte många timmars sömn, själv sov jag som en stock  vaknade vid 05.30 av att Malte ville ut & kissa, trodde jag skulle blåsa omkull... lite läskigt med alla träd & annat som kan gå av, tegelpannor 6 plåtar som sliter sej...

Det mojnade under dagen, men nu blåser det upp igen...


Gubben har just kommit hem = fikadags vilket är dagens höjdpunkt för M & M   kaffe med vinerbröd till honom, gott bantningsgodis till M & M & kanske en bit vinerbröd   & till mej Matchatee & några ekologiska nötter


       Kram mina fina som kikar in här  

 

Av Lena - 2 januari 2020 15:06


Nyår kom, kusin & min bror med fruar var här, som det brukar vara  en kväll med god mat & efterätt, prat & skratt  



Vid kl 22.30 blev vi automatiskt uppdelade i 2 läger  vi kvinnor i vardagsrummet i diskutioner om mat, kost, motion & hälsa  medans gubbarna var uppe i nått om motorer i köket & inte ens hörde att jag sa att -nu flyttar vi in i soffan!  


Ja där satt vi alla & glömde av Tolv slaget  ...  fem över kom vi på att klockan gått in på 2020! ut på altanen & se hur himlen lyste... Malte blev lite stressad, men i vanlig ordning gick han in på toan utan fönster & blev lugn, så där låg han en liten stund, kom ut & kollade läget & gick dit igen, raketerna i byn höll nog bara på en kvart, sedan tystnade dom & han blev helt lugn, men inne i stan lyste himlen länge ... stackars alla hästar, vovvar & andra djur som fick lida... jag skulle verkligen önska att alla raketer förbjöds & bara dom fina lyckorna man kan skicka iväg upp existerade...



Lite prat in på nya året innan "våra fina" åkte hem  

    Efterssom min kamera numer tar grumliga kort, så fick jag dessa matbilder från kusinfrun! stor buffe med massa gott & inte minst...


 


... 2 glutenfria veganska ljuvliga kakor, den ´choklad med mandel & jordgubbs cheeskaken med mandelbotten & med kokosgrädde till!! men hallå så galet goda!! vi bara njöööööt   

 


Hann tyvärr inte piffa bordet så värst...



... hennes veganska & glutenfria första porion! 



Ett kort in i vardagsrummet vars granris med dom sockersträrkta stjärnorna med glitter som jag är sååå nöjd med!   (ja förutom sladden då som jag tänkt låta hänga ner & dölja sej, men inte blivit gjort) 



Nyårsdagen var det +5.5 grader men tack vare nordliga vindar så var det torrt överallt på vägarna i byn, så perfekt för Maltes tassar som tack vare torka & insmorningar blivit så gott som bra i tassarna äntligen 



En sötnöt som väntar på pedikyr! 



Samma temp idag men vindarna har vänt & vägarna är tyvärr för geggiga att gå på för Malte   gick lite in mot skogen, hoppas på frost, men dom sa just på radion att vi ska få regn i natt...



Sol skulle vi åxå fått, men den orkade inte upp över grantopparna & till oss



Kvällen är till ända höll jag på att skriva!! men ha ha ha klockan är ju bara 4:a! jag har fortfarande i vant mej vid att dagarna blir så mörka så tidigt... 



Fick dessa fullmligt ljuvliga stora Tulpanbuketter av mitt fina Nyårsfolk  


Ja så har Sam vart hos min syster med famil, där är det bl.a slalom som gäller, han har aldrig stått på skidor, men idag åkte han som aldrig förr!!



... & med 2 skidlärare, systerdotter Elsa & systers man Tony så åkte han helt själv efter ett litet tag!  WOW WOW WOW !!!!



Här lär Elsa honom att ploga... fått sååå många filmer, dom började med att hålla ut en stav som han höll sej i, man skulle va barn för tänk så fort dom lär sej, små & oförstörda  



Så vill han se Faluns Lugnets hoppbacke, det fick han & till en vacker himmel även idag, om är än vackrare igår 

Inte undra på att han är lyrisk när han får åka till Bjurs & bli så omhändertagen md pulkaåkning & nu då lära sej åka slalom   


Ja så har det förlöpt här & det enda jag önskar av nya året är att vi får må bra', & att det ska komma vaxin mot en tuff sjukdom...


     ....Ber till himlens alla stjärnor... 

            

                                              

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards