frallorna

Direktlänk till inlägg 26 december 2018

Julen...

Av Lena - 26 december 2018 15:43


Julaftons förmiddag, 15 minus, matade dom bevingade med vinerbröd, ost & annat gott innan vi åkte till mina föräldrar för att fira Jul med mina syskon & familjer...



Sams favoriter!! Hugo & Elsa  



Maten var klar när vi kom, här min veganska mat, magisk  



Mamma hade läst så mycket om hundar & för fet Juömat, så hon hade kokat massa morötter, som vi sedan toppade med sås & lite annat, gillades!!  men Märta ville inte ha, hon äter ju inte förens på kvällarna



Sams tallrik var spartansk, åt bara upp mackan  



Tänk att vi firat Julafton tillsamans, vi 3 syskon med familjer & föräldrarna i alla år!  



Så kom han äntligen TOMTEN!!!! 



Välkommen!! 



Sam blev heeeelt lyrisk! hjälpte Tomten att dela ut alla paket...


 


  ...innan snälla Tomten gick vidare  



... sedan öppningsdax! & ett mindre kaos  



      Malte & Märta försökte öppna alla paketen!  men Hugo & Elsa hade köpt pipisar till dom, gulligt  som tur var så slutade dom pipa ganska så fort   men jag undrar om inte dom (jo Sam var åxå såklart på "G") var dom som var mest lyriska! där snackar vi "barn på Julafton!"





Ett härligt papperskaos!    



Så var det fikadags! mammas plockade bär, kakor & paj, även glass...



... & här snackar vi! hon hade gjort en vegansk glutenfri mandelkaka med soyagrädde & bär, sådär så den riktigt saftat i sej, o my gud alltså!!   



Så blev det mer skratt & lek & här visar min syster lite fint hon vill hålla på med, en virkad filt! tyvärr har hon för ont i axeln för att virka just nu, eländes elände, men hon visade hur man gör & gav i alla fall svägerskan & mej lite inspo  



Elsa & Sam satt i trappavsatsen & spelade ett spel Sam fått...



... innan det var dags för honom & sonen att fara vidare till Sams mammas andra "familj" mormor & morfar för fortsatt firande & en Tomte till!  vi får lixom "dela" på honom   här en näsgnuss...



... medans Elsa fick en puss! fast han glömde ta ur nappen  



Igår på Juldagen var vi här, gubbens far & mina föräldrar igen & sönerna, sambo & Sam! åt Julmat igen som jag fixat, men till efterätt blev det Icas bageri som fick stå för kaffefikat!  



Ja vad var det vi var till Västerås & handlade i fredags då? jo en Märklintågbana med lok, vagnar, hus & träd, därtill har vi tågräls från gubbens barndom, hus & ett tåg, som var sönder men som ena sonen lagade igår! skivan med list fixade vi i helgen & mattan på fanns tyvärr inte grön, fick duga såhär, ja så roade gubbarna sej i flera timmar, & Sam fick vara den som stod för stopp, stanna & farten å vi skrattade så vi tjöt  


      Av mej fick min syster 5 olika konstelationer med små fina gamla dockor, alá Seconhand, & hon blev glad  

Hon hade åxå önskat sej ett "ur" utan urtavla, åxå seconhand, & redan har "barnen" flyttat in!


 


... huuuuuur underbart!! ååååå.... fick en film åxå, där hon öppnade, mmmmm...


  Av sönerna, vars sambo vart på Vegan affären i stan & handlat till mej, allt i en hjärte korg, hur glad blir man inte då!!  ...


... denna uuunderbara planch, som jag ska sätta upp någonstans, för sådan är grisen, vänlig, inteligent, snäll & älskar ömhet  förstår inte ur människor kan slaffsa i sej deras kroppar, kommer aldrig att förstå...  

 

   Lite på sidan om fick jag en pyssel låda av min syster, lite hon tillverkat själv    & lite köpt, & så Cedertäd ringar att ha i garderober mot djur & för att dom doftar underbart gott!!    Vi vuxna byter ju Julklappar, i år var det min bror till mej, önskan var seconhand skedar & det fick jag!!  + större stora nya & ljuvliga strumpor, ett par redan använda, kommer få bli sovstrumpor då jag alltid sover i strumpor, suuuper glad över min klapp!!  Av min systerdotter fick jag denna sååå fina grytlapp!     & sist med INTE minst! så fick jag detta "kit" av sonens sambos föräldrar!      alltså, jag döööör! dom ger mej Ernst saker var Jul ha ha   har fått hans rödvin, hans urvackra vinglas! kökshandukar, & nu detta!! & jag är ju verkligen ett Ernst freek!  



Idag har vi gått en promenad Malte & jag, liiite regndroppar när vi började, mot slutet spöregn...



... gick in mot skogen, mycket snö kvar hitills i alla fall, & fullt med djur spår  


Trots regnet var det skönt att komma ut & få lite frisk luft


  Såhär har gubben haft det, fick ryggskott på Julafton vid 12 tiden, tur det finns värktabletter, jag har smort & masserat ryggen, sedan har han suttit i massagefotöljen & kört ett bra program & det har hjälpt enormt tycker han, & Märta var lite sur på att han tog hennes plats  men nu vilar dom, & jag ska värma på lite Julmat! vi skulle vart med Sam på kvällen, men det blev inställt, iställt ska vi bara vara efter 2 händelserika & underbara dagar!!  


                       Stor varm Kram från oss  


  


 


   

 
 
Ingen bild

Anna

26 december 2018 17:19

Vilken härlig julhelg❤️

Här har vi ätit så mycket gott, Charlie måste ut typ var 3 :e timma och pruppa🙈
Får göra som din mor koka morötter och ge lite hundmat...
Det har blivit mycket godis under bordet till 🐶. Fast under kontroll.
God fortsättning!
Anna

Lena

26 december 2018 20:03

Hi hi hi visst ska dom 4 benta åxå ha gott!! vi har sån tur att Märta inte vill äta förens på kvällen, & då blir det ju hennes mat, som hon älskar som tur är :)) Malte däremot älskar ALL mat närsomhelst & tigger hjärna & det får han!! :)) & såklart fick han smaka lite Julbord åxå ;)
Ja ska det in så ska det ut! :))))

Kul att höra ifrån dej! *hjärta*

Varm stor kram & Gott Nytt År!! *hjärta*

 
Therese

Therese

27 december 2018 20:48

God fortsättning på er. Ni verkar ha haft det bra. Fina julklappar också.
Ha nu ett gott s lut och ett gott nytt år! Kram på er!

http://www.hund-lycka.blogspot.se

Lena

3 januari 2019 17:33

Tack! läste dp du skrev, men glömde lämna en kommentar här...

Ni hade det ju åxå mysigt i norr! snö, ystra vovvar, skidor, värme & mys *hjärta*

Varm stor kram *hjärta*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Lördag 11 maj 18:47

       Igår & tidigt ute, en ljuvlig promenad & lagom morronvärme             I morse & samma skön tidiga morronvärme 👌           Idag har annars bestått av ved & klyva än mer ved 😣 sonen målar det avflagnade ...

Av Lena - Torsdag 9 maj 15:02

   Så kom då veden hem igår i regnet , förr tyckte jag det var ok, ja tillockmed kul ibland, men de va då de... nu tycker jag det är fruktansvärt tråkigt 😫 kärestans däremot tycker det är meditativt & så rogivande... väldigt olika tycke &#...

Av Lena - Tisdag 7 maj 19:19

       I söndags morron 08.30 gick jag iväg, finaste granne Eva stod på verandan & hängde på 🥰 blev 4,5 km & prat & prat 😃                  Igår gick jag iväg själv, tog en vända på 2+ 6 km, kylslaget & perfekt...

Av Lena - Lördag 4 maj 08:25

          Så hamnade vi i Leksand i tisdags, promenader & Malte avsvalningar i Siljan 👏        Onsdag morron innan dom andra 2 vaknade gick jag iväg till Siljans konditori för att inhandla färskt bröd till älsklingens frukost, ...

Av Lena - Söndag 28 april 15:24

            Malte & jag powevalkar dagligen i motionsspåret i Romme, ser aldrig en själ, rogivande, men inte på latsidan, för vi backtränar nått enormt 😯 speciellt för Maltes skull, ibland sjunker han lite med bakdelen om han står läng...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards