frallorna

Alla inlägg under februari 2018

Av Lena - 7 februari 2018 22:18


Åkte hemmifrån för att handla & Tandläkarbesök, M & M sitter alltid så snällt & bara ser på mej när jag åker, inget gnäll, duktiga & trygga  


    Vid min absolut oustanding bästa Tandläkare i hela mitt liv, fick jag mitt hål lagat, fick se vad som hände hela tiden, mjuk hand & röst, & jag sa redan innan att för första gången i mitt liv, var jag inte det minsta rädd eller gruvsam inför besöket  tänk att det tog 50 år innan jag kan slappna av vid en Tandläkare  fick lov att ta kort på gardinen i väntrummet, så vackert i lin & det fina hjärtat skulle jag ju lätt kunna fixa själv! så sött! tror jag ska testa en vacker dag  



När jag kom hem var redan goaste vänner här, fick lite vin & snacks medans jag fixade en paj & en alá glutenfri vegan smördegsgrej med egenplockade kantareller-stuvning, sallad ,oliver, kaffe & kaka  myyyyyysigt!!  



Har sett på Lerins Konstskola, ja följt hela serien, sååååå bra!! så fantastiskt, & att ge dom olika deltagrana minnen för livet, wow  


Somnade sent, vaknade sent , sedan gick dagen i ett, men nu blir det tv tittande innan John Blund


                 Gonatt från oss  


Av Lena - 6 februari 2018 14:48


Efter att ha jobbat nattnätter har jag alltid svårt att ställa om & somnar sent nästa ledig natt, som inatt, somnade någonstans vid 02.30 för av att strax vakna av att det var ett våldsamt liv på altanen!! trött & yr i huvudet rusade jag upp! kändes som om huset höll på att ramla ihop, ut på altanen i bara mässingen, så mörkt, såg inget, dunkade med foten & ropade! ser åt vänster, där utanför glasdörren ser jag något rumla om mot väggen bakom stolarna, & rätt som det var sprang ett stort Lodjur därifrån!! jag gapade så en hel hink kunnat farit ner i halsen!! men rumlet fortsatte, ett kvar alltså! tänkte att dom jagat upp en hare eller annat byte & försökte få tag i, bankade i väggen, ropade, inget hände, men så vände det lungt om lixom förvånat? alldelens vid dörren, där på varsin sida glaset, en meter mellan varandra, stod det kvar i ca 10 sekunder blickstilla & bara såg på mej... så magiskt så ord går inte att beskriva.... sedan bara vände det & travade & hoppade i snön mot syrenhäcken, inte alls så stressat som det första... gick ut med ficklampan, inget blod, vad sysslade dom med? lekte? bråkade? ja det lär jag aldrig få veta... Gubben kom upp & funderade vad som hände, men då var allt över...

Ingen kamera, allt gick så fort, det grämer mej nått hemskt! å andra sidan tror jag inte den hade fått fokus i mörkret, så jag får minnas händelsen i mitt hjärta  jag som i hela mitt liv önskat att få se ett Lodjur  Nu har det hänt, & jag kunde inte somna om på flera timmar... mins när jag stod där att jag tänkte Lejon! dom var stora & så väl pälsade... inga tassavtryck att fota, bara pudersnö som faller ihop, men *Känner mej så lycklig*  



Sov länge på förmiddagen istället, gått en byavända...  svårt att tänka på något annat än natt mötet  


Får inget gjort ha ha tur jag är ledig, men lite mat ska göras, ala vegan broccoligratäng med röbetsbiffat & stekt lök! shek!  


                Varm kram till dej som kikar in här  

Av Lena - 5 februari 2018 20:13


När jag startade bilfärden hemåt i morse kl 07.00 var det minus 19...



... när jag kom ca 2 km började ett alarm låta & så stod det STOP på instrumentbrädan, svängde in mot kanten & ringde gubben, som sa: -dä ba å åk, förstår du inte att Fransosen fryser? men han ska tyglas & inte bestämma, så fortsätt du! ha ha ha ha   (Fransos = Citroen   )  det gick bra, fast jag kände mej aningen osäker  


Bilden är mot Romme Alpin som är bakom vårt hus, undra om alla slalomåkare gillade kylan & som just här 2 km hemmifrån blev...


 


... minus 24!...



... Malte fick kylkramp i tassarna & kunde inte förmå sej att pruppa...


... otroligt vackert, men men... gick in & värmde oss & ut igen, men ingen prupp då heller, så vi somnade alla 3 till...


 


... denna rosa iskalla morronhimmel



Satte kl på ringning till 13 så dom bevingade skulle hinna få mat, vaknade halvägs en gång & då skulle Ärtan upp i sin fotölj vid huvukudden, vaknade av att hon halv hängde & kollade in mej hi hi  



Här en bråkdel av alla hundra fåglar, svårfotade & skygga när dom ser en kamera komma fram mellan persiennen   ser inte så mycket med mat ut, men det var 7 l av en salig blandning av munkar, bullar, vinerbröd, korv, nötter & massa ost...



... när Kajorna kommer i flock blir det faktiskt helt svart på himlen!! & dom är dom enda av av skatorna & kråkorna som tar mat från backen utan att landa! som just här den i mitten av kortet gjorde  dom äter heller inte som skator & kråkorna, som åker skyttetrafik & gömmer mat i sina föråd, medans kajorna äter mestadels på plats, smarta endra dagar som dessa, bäst att fylla magarna så man står emot kölden.  



Vid 13.30 tog vi en promenad för då var det hälften så kallt & en befriande prupp  



Solen kom fram, himlen var blå, så vackert   



Gubben kom från jobbet, vi fikade som vanligt, köpte dagen före bröd innan jag åkte hem i morse, sötebröd i massor till dom bevingade, fest även för 2 & 4 benta  viss är det väl lite kasst, att dagen efter får man fint matbröd & kaffebröd för en struntsumma, inget fel på de ju! men glad är jag & än gladare dom bevingade! & såklart M & M & gubben 


Jobbnatten var härlig med underbara kollegor igen  


Nu har vi minus -13....


                       Kram   från oss i kylan   


  

Av Lena - 4 februari 2018 18:56


Minus 9 & en gryende morron...  



En snabb kall kisspruppvända, sedan in & sssa vidare hela högen



Fick se en del av Mellon igår ändå, hos några brukare som hade tv:n på hi hi  ja vad säger man om Festivalen? Edvards låt var i alla fall den som var mest trallvänlig! ha ha ha   sedan var allt en enda katastrof enligt mej & kollegorna  bra artister absolut! men låtarna var väldigt usla, men tur vi alla har olika smak & kul för dom som gick vidare!  


Nu jobbnatt 2 & minus 12,5


                             Kram kram    

Av Lena - 3 februari 2018 16:38


Åkte till en Seconhand i en grannort, hittade ett fint barntäcke till katternas bädd, inga andra fynd  fikade i bilen & körde vidare



Säga vad man vill om "sunk gamm" Volvon vi har, men högt baksäte gör den så kul att åka i! /Märta & Malte  dom kan sitta & titta ut, vilket dom åxå gör,Märta ser både mellan dörren & förarsätet & ...



... åt sidan, sitter där helt innesluten i allt hon ser utanför, gullstrumpan    



  


Åkte till Apoteket & köpte specialchampo & vitaminer till M & M & avmaskningstabletter till katterna, sedan till Arken där det var bra pris på kattsand idag, & prat med en bekant som jobbar där, & Malte fick godis & klappar & hon pussar!  Sedan blev det en vända runt området, men efter bara en kvart var jag stelfrusen i ansiktet, så vi gick till bilen där M & pappa väntade


Ätit gott, gubben har snöslungat upp gångarna på gården igen så M & M kan röra sej lite, nu tar vi det lungt, igen, lat lördag är myyyyysigt de  



Vet ni vad jag ska göra snart?? ÅKA TILL NATTJOBB & MISSA MELLON!  inte tänkte jag på att det var Mellon när jag glad tackade ja till 2 jobbnätter i helgen.... suck suck...   tokälskar ju den, dock brukar jag när den är över tycka att det mesta låtit dåligt... & efterssom jag skulle missa den ikväll så lyssnade jag på Radion i torsdags, där dom spelade upp 1 minut var av alla som är med ikväll! men har ingen riktig åsikt av det lilla jag hörde...


Ja ja, vad är väl en Bal på Slottet.... men jag jobbar med en sååååå härlig kollega!   å de är verkligen inte fy skam!!  Nu har jag ställt in mej på att missa Mellon, & pengarna sitter åxå skönt  



Idag har det inte snöat! man blir ju förvånad...  12 mil härifrån har dom 1.6 meter med snö, då ligger vi i lä, även om vi åxå har mycket! & minus 8


       Varm kram & mysig fredakväll till dej som kikar in  


Av Lena - 2 februari 2018 20:07


Vi har fått ytterligare 2 dec med snö under natten, i stan hade det bara kommit ca 4-5 cm, skönt de så jag slapp skotta fram bilen efter nattjobbet  Det har vart så alla snödagar, att vi får så mycket mer här än i centrala stan

Såklart kräksnöade det när jag kom hem efter storhandling i stan, nästan ensam i stora Maxi, de gillar jag  men vi tog såklart en vända...



... Malte pruppar under tallarna, en uppkörd väg mot vedhögen


Kallt, minus 10, somnade skönt någon timme, innan jag...



... ställde mej & gjorde "husmanskost" till våra 3  2 benta pojkar & gubben!  ja dom 2 benta åxå, Sam matade M & M som aldrig förr från stolen ha ha ha  



Sam fick 2 paket, Playmobil, spännade  


 


Maten var inte så spännande, den delade han mest ut, men den nygräddade Semeltårtan satt som en smäck!  fast även den delade han broderligt med sej av till M & M  




Sedan lade vi oss alla på golvsängen & kollade tv & Malte på sin storebror  





Lekt i massor, läst böcker & gosat, älskade Hjärtat Sam  


Nu ligger vi trötta framför Talang som jag egentligen inte tycker är så värst bra, men i brist på annat... tror inte vi orkar se någon film, blir nog så att vi somnar tidigt.


Hur som, minus 11 &...


                    ....varm kram till dej som kikar in här!  


 

Av Lena - 1 februari 2018 15:28


Inatt, en avslappnad sömntutis  


 


Det har kommit ca 2 dec med tung snö inatt, det var lite uppehåll i snöandet vid 12 då vi gick ut i byn, plog traktorn kom, ser ni den där mellan träden...


 


Det är faktiskt en vinter som jag mins från när jag var liten, snöhögarna är flera meter höga, sådär så man kan göra snögrottor mest överallt i byns alla jättelika högar! men inga barn gör det... en avslutad tradition? tänk så kul min generation hade om vintrarna som alltid var som denna, pulka i alla backar, snögrottor, snögubbar, snöbollskrig, & en stor uppfinningsrikedom... ja ja, eller kanske bara jag som inte ser alla barn?


 


Visst är det fantastiskt vackert, men tänk om man kunde bestämma att det fick vara nog nu! tänk när det ska smälta, vilken vårflod! & vilka kladdiga vägar, lera & sörja, pust  

Det var uppehåll en liten stund då vi var ute, men så började det igen  & just nu blåser det åxå, så stora tunga snöberg från träden dunsar i backen...


Nåja, det finns värre saker, mycket värre, så är det...


Gilla läget! eller aceptera  så vi tar väl våra täcken & tar en tur i snöväder & blåst  


                            Kram kram    

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards