frallorna

Alla inlägg under september 2016

Av Lena - 19 september 2016 21:33

     


Arla morrontimme, mys mys  



Dagen idag började med en lång Mille promenad på 1,5 timme, träffade min gamla arbetskompis, ja som Mille & jag ofta gör, då vi ofta promenerar förbi hennes hus  massa babbel, hysteriska skrattattacker, hundar som vill hälsa å så  





Idag band jag ihop 2 koppel så Mille fick lite mer utrymme  

Lämnade honom, nöjd & trött & tvätt ute på gården med såpa, då det sista han gjorde var att rulla sej i nått äckel  undra just om han gjorde det för att få bli tvättad?? för som han njöööööt den lilla filuren  




Hem & iväg med våra 2 till åkrarna, gick över hela stora åkern till den enda lilla skugg plats, där slog vi läger  



  Förmodligen dom mest osexiga ben ever ni kommer att få se vita & lurviga, men dom duger att gå med  



Hade några leksaker med,...



... gillades!!  



Efter en timme traskade vi mot bilen igen, nöjda & belåtna



Hemma igen fixade jag en mandelmasse-äppelkaka, ena sonen, sambon & Mille kom förbi...



... kul att ha dej här Mille!!  & vi ses i morrn för en skön promenad igen!!  


Så blev vår dag, & i morrn väntar lunch med en underbar kompis, efter Mille-vändan.


                             Kram från oss    

Av Lena - 18 september 2016 22:40

 


Inatt när vi lade oss, gullande & mys mellan Malte & pappa, som alltid 



Ops! i morse sov vi tills 10.20 *pip* men Märta låg kvar tills 10.45  



Idag åkte Gullan upp, kändes för en gångs skull helt ok, andra år känner jag saknad, men inte i år, en skön känsla




Hon är så enkel att ta upp så vi gör det gubben & jag, bara puff på vagnen & upp!! tänk hur vi kämpade med karin dom första åren, vi var 7 man som baxade den bångstyrigaste båt i världen!! det tog timmar & vi slet, jag helt nipprig & nervös, fy då vilken tid, men efter ca 6 år & många vändor upp & ner i vattnet, så fick vi väl någon slags rutin på henne åxå, men en gammas träbåt kan minsan vara bångstyrig  


  


Här tas Karin upp 2010





Gick en hamnpromenad, lungt vatten, ingen vind & varmt



Titta vad jag fått av min syster!   hon hittade det på en Loppis!! hon vet ju att jag ääääälskar gamla vadd täcken, denna fantastiska gula färg har jag aldrig sett tidigare, tror det får ligga på köksoffan, där jag har ett annat, men man kan ju byta & förnya sej lite 






När vi kom hem med Gullan åkte jag själv till skogen för att plocka Trattar, en till soppa var ett måste, lika god ikväll, jag höftar & ger steker trattar med gul lök, purear i min blender, vatten & soyagrädde, grönsaksbuljongpulver , svartpeppar & salt, reder av aningen med majzena & voalá så satt den!! 


Wow vad med blåbär det finns! stora fasta men kanske lite smaklösa, & trattarna i mossan var kraftiga & fina, annars så syns det tydligt att regn behövs, många många är bara pyttesmå, orkar inte växa & många är torra


På hemvägen var det många svanar här & där i grupper på åkrarna, älskar dessa majestätiska fåglar, som lever i par livet ut  


Nu ska jag läsa lite & sedan slå ihop mina blå med övriga skaran


                  Kram mina fina som kikar in  

Av Lena - 17 september 2016 22:54


Blev påminda om Upproret mot Cruising som gick av stapeln i Falun, Polisen/myndigheten bötfäller & delar ut förelägganden & massa fult, som inte är berättigat!! så nu protesterades det enormt!! vet inte om jag sett så många Amerikanare på en & samma gång någonsin!! vilken fantastisk uppslutning från stora delar av landet!! WOW!! 

 



Märta gullade med en Engelsk Bulle valp pojk! snacka om söt så man nästan svimmade     Malte var mäkta imponerad av alla finbilar!  



Den ena bilen finare än den andra, (ja här var kanske inte dom finaste?) andra fulare än den andra, men får en att...



... att skratta högt!!  



Efter samlingen vid City Gross som tog flera timmar, så for dom iväg...



... & här kommer USA lastbilarna i cortege!



... i denna Bonnvichan Racing sitter vår son  tog med hela släpet   för sponsorerna    





Uppsamling efter det hela, som endast tilläts från kl 15-17


   Köpte med en påse med fika från USA?  till pöjkarna


    Kollade inuti, häftig! fina sovplatser & läckert kök   & soffgrupp!  & plats för en bil & verkstad!!     skulle vara nått de mot vår Delfin!  Synd att det inte går att fånga allt på bild! för det var verkligen en häftig & såååå stor samling entauaster!!   jag har läst på FB att det var långt över 1300 ekipage!




Tanken var bara att åka till Tippen & sedan skogen, nu blev det Tippen & sedan Falun, & blev där i 5 timmar! innan vi åkte till skogen, fick ju lov, då jag planerat en Trattkantarell soppa. I sista andetaget för att bli för mörkt för att se kom vi äntligen dit, men jag fick i alla fall ihop trattar    så det blev en gudomlig soppa!! massa krutonger till & den blev så god så gubben & jag åt under tystnad  


Ja så blev dagen. Igår däremot hade vi en släkt träff!       köpte Pizzor i stora lass & myste på min bror & frus altan, min var glutenfri & utan ost & fantastiskt god!!   & till efterätt...


 


... kaffe, glass, bär & godis!!  & paketutdelning till alla som blivit missade under året  


Nu ska vi strax kojsa efter en händelserik dag!


                       Kram kram från oss  

 

  

Av Lena - 15 september 2016 17:21


Såvare Mille promenad igen...



... gick på en för oss båda ny väg & in i skogen en vända, mycket spännande skogen var nästan ett måste, för där vad det lite svalare & lite skugga, för oj vilken värme vi fortfarande har!!  



Lämnade plutten efter en timmes promenad & lite kramar & prat hemma innan jag låste & åkte, & därute satt Milles bästis Indra  oj vad han önskat att få leka med henne, men så blev det inte denna gång  



Hemma väntade dessa två som vanligt, åkte till åkrarna där höet nu var intaget, vi gick över åkern & till skogen där det är lättast att gå in...


   ... men först svirade jag om en tygbit om huvudet för att slippa Älgflugorna i mitt långa hår... tanken var en korg fylld med *Tratt*svamp!! men inte EN ENDA såg jag!! märkligt, här som dom växt i alla år, eller i alla fall 30 år...





Gösses så med sly även denna väg in & såklart några bombande älgflugor, fast dom heter egentligen Hjortflugor, borstade bort några på hundarna...



Nåja, vi hade så mysigt trots svamp förlusten, enorm värme, men många vattenpausar & efter skogen slog vi läger i en skuggig glänta...



... åt lite bantnings godis som dom älskar...



... rullade runt..



... spejade...


 


... bara var, vilade & njöt 



När vi hämtat nya krafter traskade vi till bilen igen, eller sprang  


3 älgflugor har jag fått ur håret sedan vi kom hem, en bet mej i nacken innan jag fick tag i den   & några fler springer runt på mej  smällar man får ta numer om man vill vara i skogen, Märta & Malte ser jag inga på.


Nu ska jag hoppa in i duchen, sedan ett nattskift


                Kram på er mina fina därute!!   

 

Av Lena - 14 september 2016 19:10






Sov ca  3,5 timme, räcker då jag inte jobbar inatt.


Såg några missade avsnitt på playen när jag vaknade, sedan en liten vända till åkrarna, men det var varmt, så vi var ganska så lugna där  


Hem & tagit rätt på en hink Trumpetsvamp som min fasters man plockat & kom hit med! man får tacka!!  har just tagit ur en Trumpet-paj ur ugnen, nam nam nam 


Väntar med spänning på Idol! har redan fått så stor sympati för en så ur gullig, varm & mjuk kille, Nanne Grönvalls son, men oavsett vilka föräldrar Charlie har, så är han bara unik & så fin  har ju ingen aning om han går vidare, om inte så tror jag Idol bleknar lite för mej.


Nåja, nu har en stor pajbit slunkit ner, attans god  


             Kvällskram till er mina fina som kikar in     

Av Lena - 13 september 2016 19:16


Hem från jobbnatten, försökte somna fort, blev 2 timmars sömn, sedan upp & iväg till denna goa kille för en promenad, den blev inte en timme idag, bara en halv  kände mej som en zombie 



Detta är jobbigt, att han sitter där i fönstret & ser en gå....  



Hemma väntade dessa på sin tur åxå, blev bara en liten en i byn...



... Märta hittade en fin & perfekt prupp plats!...



... sedan kröp hon ur selen & lufsade på & betade gräs som en ko  medans jag vattnade ett träd.


Blev dryga 2 timmars sömn på eftermiddan, eller jag lixom svimmade, gubben kom hem & tog ut M & M & med sej på ett ärende, jag märkte inget, men vaknade till nybryggt kaffe!  


Kollar ni på Idol? det gör jag, så spännande   missar dock sluten då jag jobbar, tack & lov för playen  


                  Kram kram ni fina därute   

Av Lena - 12 september 2016 18:56





Massa gott på gårdagens kalas! mycket mer än detta 

   



Paketöppning, glömde fota det tokigaste, en hjärna i gel, då hon fick en Zombi upplevelse!  



Mille är inte elak, bara lite extra speedad då så många var där, därför koppel en stund



Födelsedagsbarnet med sin brors sambos dotter  



Sam med mamma var åxå på kalaset, skrattade så han kiknade när Mille skällde! 



Många fina precenter, & 2 upplevelser!  





Idag tog jag hand om Mille en stund, blev en timmes promenad med 3 vätske pausar,  riktigt skönt & varmt höstväder med lite vind, perfekt promenadväder! Goa Mille  





Hemma väntade M & M på sin tur, som blev en åkerpromenad, hittade en skuggig liten plasts...



... fick en fruktdryck vid affären, den slurpade jag i mej & vovvarna fick bantningsgodis! & massa vatten förstås  




Dom strövade omkring & myste på alla de vis 



Det blåste en ljuvlig bris & Märta blundade & satte upp huvudet & njööööt  




Här vår lilla Camp!  



Märta gasar på!  



Synd nog kunde vi inte gå in i skogen & leta trattisar, som det finns gott om just här! för älgflugorna var på gasen dom åxå!! som tur var fick jag bara en med hem tack vare blåsten, annars hade väl jag & M & M varit fullproppade  



Hö eller balar ska tas in här, men ingen kom så länge vi var kvar


En dag med mycket motion för mej, bra de, så fläsket får sej en duvning  


Nu väntar 2 jobbnätter efter ledigheten, älskar mitt nya vick-jobb  jobbar med en härlig kollega!  


                  Kram mina fina som kikar in  




  

Av Lena - 11 september 2016 22:34

 


Alltså, Märta älskar fängelsesängen så mycket så hon vill aldrig kliva upp på morronen!!  vi går upp & hon ligger kvar, jag kikar in då & då, hon kan ha ändrat lite på sej, men ner från den vill hon inte i första tag, men när hon väl vill därifrån, ja då hör vi henne knorra & ja, vi förstår henne, sängen är så mjuk & formar sej så skönt & täckena är fluffiga   


Idag har det varit kalas för ena sonens sambo, tyvärr får jag nog säga farväl till systemkameran, då den gett upp med att kunna ladda över foton till datorn  ska försöka mer i morron  

Men kalaset blev toppen!!!  

-så STOOOORT & VARMT GRATTIS finaste Julia på din födelsedag!!      


                                 Kvällskram   

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21
22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards