frallorna

Alla inlägg under maj 2016

Av Lena - 14 maj 2016 18:52

 

Fixade 2 rabarberpajer, en vanlig & en alá vegan, kanske mer som en kompott

 

Sedan gjorde jag smarriga gula-rödbets/kikärts biffar! & bakade glutenfritt hamburgarbröd på en höft, blev kanon!  

 

Så tyckte gubben att det var dax att ta bort granen  

 

Vi skulle verkligen INTE platsa på en villagata i stan, där alla håller efter sin fina tomter!  

     

Sen fick dom sina pipisar! fy så läskiga  

  

    

 

 

 

Så kom min bror med fru förbi en sväng & åt av pajerna, samtidigt som vi googlade på fina platser att besöka i sommar  

 

Gjort i ordning maten, galet gott tyckte jag!!  -Var det gott frågade jag gubben?? -nääääj!  ibland är en lögn så mycket skönare att höra!!  

 

Nu myser vi på golvsängen i väntan på Mellodifestivalen! ute har det regnat hela dagen, kallt & uchigt  


                    Kram till er som kikar in  

Av Lena - 14 maj 2016 07:49

   


-Va??? oj va paffa vi blev båda 2 Malte & jag när vi klev ut! -snö!? & ett mega regn på de, dropparna som var tunga...


Allt är snötyngt, rabarberen ligger sloknad, få se om den klarar sej?? vet inte hur köld känslig den är


Pingstafton idag va? sol hade ju kännts bättre, men man får ta det som blir  


Nu ska jag strax börja lyssna på Ring så spelar vi i hörlurar (övriga skaran sover) älskar de proframmet, att få höra hur det ser ut i Sverige & vad folk ska göra, hemtrevligt helt enkelt, & lite nyfiken i en strut  


                                  Kram på er!!!  

Av Lena - 13 maj 2016 17:07

 

Lite fredags godis    


Jobbade tills 07.15 hemma vid 07.40 mycket trafik i morronrusningen & köer


Ut med M & M & lite annat pyssel, somnade vid halv nio & klockan ringde 10.50 hade tid i stan vid tandläkaren för en gratis kontroll av bettskenan kl 11.40


Sedan handlade jag både hundmat, hundgodis & silicon pip leksaker, dom får dom i morrn, då blir det livat!  sedan handlade jag kattmat & människomat, var hemma vid 2 igen, uppe i varv, men orkade inte laga mat, fick bli hämtmat  



Har damsugit & bäddat rent på golvsängen, nu på för-kvällningen, kollar lite tv, håller på att somna hela tiden, falla in i sån där medvetslöshet  å jag som vill se Lats Dance  känns som om jag kommer svimma ifrån det, men jag ska KÄMPA!!!   


Inget regn på hela natten, den kom när jag åkte hem & sedan regn hela dagen & attans kallt på de!  men har vi varmt, fast jag & Märta kurar under täcket ändå  


         Kram mina fina som kikar in! & mysig freda  


 

Av Lena - 12 maj 2016 15:48

 


Knas Märta!! började knata, full fart på båda, men så! kom jag på att hundgodiset var kvar i bilen, & vi skulle ju gå en bra bit, med svalka, godisätande & vila, så vi gick tillbaks, Märta först i full fart! klara för avfärd nr 2, men då tyckte hon att vi gjort vårt där på åkern  inte varmt, det blåste & vädret var så perfekt! men Märta bara satt sej & vägrade gå! först blev jag orolig såklart... nåja, Malte fick strosa på en stund där omkring bilen


Hemma igen fick hon fnatt, lekte som aldrig förr!! & full i bus  egen vilja, de är Märta de  

 

  


Nu njuter dom i rad i    på altanen i solstrimman som bara blir störe & större   i väntan på husse & fika  ...

 


...som blev såhär


 

Älskade Sam tittade förbi i förrgår!     skrattade & pratade på, men när kameran kom fram var leendena slut, då var det bara förvåning kvar  

 

Malte tittade förundrat på honom  



                                  Kram på er  

Av Lena - 11 maj 2016 17:27


För 1 år sedan var vi på husbilstur & festade på pankakor på Märtas namnsdag! 



Idag är vi hemma, men pankakor blev det ändå  ...



... om än serverade på golvet  Märta har aldrig varit någon som kastar sej över maten som Malte gör  hon funderar alltid lite & äter länge & väl, njuter av allt gott, oavsett vad



Malte svalde sitt i 3 gluffs  



Vid fikabordet när "pappa" kom hem från jobbet -vi kan väl få?? -såklart!! 


Härlig jobbnatt med bästa kolega!   gick upp vid 12, sol men inte den där jättevärmen, men nu så! har den värmt upp luften lite, & på altanen är det skönt  båda ligger där nu & myyyyyser i solen  


Ledig i natt & mer jobb i morrn.


                            Kram på er!!  


 

  


Av Lena - 10 maj 2016 17:50


Jobbnatten var magiskt vacker, & jobbade som vanligt med en härlig kolega 


 


Sov till 11, gick upp & lät dom kissa, öppnade dörren ut på altanen & sov sedan till 13, då jag åkte in till stan, hade några ärenden & handlade mat, hade kylväska med frysblock i, för idag har vi årets varmaste dag!! så tycker jag & fler med mej  lite moln dock när jag var hemma igen, så vi orkade med en byapromenad  


 


Annars har vi bara killat, solat & myst på altanen, åska har dom "lovat" men änn ser den inte ut att komma, däremot en enorm blåst som började nu!! men med sköööna vindar   


                          Kram till er som kikar in   

Av Lena - 9 maj 2016 14:20

   

                Frukost för 3!  

 

Sedan bar det av mot åkrarna, så länge sedan vi var där, tog med en leksak till dom  & massor av vatten! för  lyste!

 

 

 

    

 

 

På harskits jakt! & jodå, Märta hittade lite, som hon nyss kräktes upp!  

 

Men det blev varmt till slut, alldelens föööör varmt!  ...

 

...& måååånga vätskepausar!  ...

 

...& aldrig har vi väl längtat till att solen skulle gå i moln som nu!! ... 

 

 

 

... då blev det äntligen skönt igen  


Pust, men åxå en skön vända, så otroligt blött både längst upp vid åkerkanten & längst ner, där uppe hann ju Märta ner i värsta gyttjepöl  jag fick se det som svalka  åxå Malte sprang ner i ett dike med vatten & lera, så även idag blev det duchen direkt, men idag var det "gillat" Märta gick rakt in i duchen själv!! skönt att svalkas av  


Nu är solen i moln, dörren öppen ut såklart & det är så skönt


Nu ska jag faktiskt koka Rabarber!! ni vet väl att det är mega hälsosamt!! man ska koka den i minst 20 minuter för att få fram nyttigheterna  Oxalsyran behöver man inte vara rädd för, för den försvinner vid upphettning & det mesta sitter åxå i blasten I Uppsala försöker man att utvinna nyttigheterna i rabarber, dom som är bra mot bl.a cancer.

 Min mat för dan blev sagolikt underbart god!!! klyftade ett litet eko blomkålshuvud, lite olja på klyftorna & in i ugnen 20 minuter, sedan blandade jag dom med nykokt hirs, en sås av en liten bit Ulltuna pepparots ost blandat med 2 matskedar soyagrädde, suckade & njöt så in i bomben!!



2 jobbnätter väntar! kul!   länge sedan, har ju haft en lång & skön

semester ju  


                                    Kram på er!   


Av Lena - 8 maj 2016 12:19


Vet ni vad jag gjorde igår eftermiddag? jo jag tog ut en madrass på altanen & la mej & solade med Märta & Malte  älskar ju madrasser på golvet  



Mellan dessa sov jag inatt, eller dom på var sida  



Tog en förmiddagsvända i byn, innan värmen blir på "på"  

Alltså så vackert det är, denna skira grönska  



Märta letar efter en perfekt "prupp" plats & det kan ta tid & den är INTE det lättaste att hitta  ännu besvärligare i en slänt  



Så gick vi ner till ån, båda vadade ut så vattnet gick nästan över ryggen!! vattnet är otroligt rent, testat & på topp! men på kanten var det lera, så dom hamnade i duchen för avsköljning



Vitsippsbackarna är bedövande vackra, skulle åxå kunna heta "Vårsippor!   


Nu bara pyser vi på altanen, jag virkar för fullt, lyssnar på radio å så.


             Kram & fin dag på er mina fina som kikar in!    

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards