frallorna

Alla inlägg under februari 2015

Av Lena - 13 februari 2015 22:52

 

Vacker bild från en vacker dag som var i veckan.


Idag har varit en åka bil dag igen, var in till grannstaden Falun där det strax är dax för VM på skidor! :) märkte dock vi inget av ;)


Lungna puckar som sagt, kollat Alpint & diverse annat, möblerat om lite & städat.


I morrn blir det till att köpa en ny vattenkran till köket på Ikea, kolla förbi på Dala auktions visningen, provsitta en stol & kolla på en klocka, annars var det inget jag var sugen på av alla ca 1400 utrop! ;)


Solen ska åxå lysa, så en hundpromenad av något slag står högst på listan :))


                             Kram på er *hjärta*

Av Lena - 12 februari 2015 23:58

       

Nostalgibilder...


Inget alls har hänt idag, jag har pysslat i köket lite, eller städat kanske det heter he he ;)


Varit in till stan två vändor & uträttat en del ärenden, handlat mat å så, blivit en hel del bilåkning för M & M, men jag tror dom hellre hänger med än är ensama hemma ;)


Märta blev lite smackig & onådig vid tietiden nu på kvällen, gubben tyckte hon svällde upp på ena sidan nosen, & ja det hade hon, smackade på & svalde... klockan var strax efter tie & halv elva stänger djursjukhuset, så jag gav henne en kortisontablett.

Hon mår bra nu, pust... tur man har det att ta till, fruktansvärt om hon skulle svullit upp som hon gjorde förut, om ni mins.


               Kram & gonatt från golvsängen *hjärta*







Av Lena - 11 februari 2015 23:16

 

Alltså på riktigt! + 8 grader!!! & äntligen sandades byvägen i morse, förvisso bra sparkföre fram tills nu, men att gå på en skridskobana är inte kul  

 

Tussungen följde med på promenaden  

 

Efter denna tog jag med mej mamma & drog till Hedemora Erikshjälpen second hand, har aldrig varit där, kom när dom öppnade & samma som på alla olika kyrkliga hjälp organisationer så ringlade kön lång...

 

... stort & ett myller av folk, vi kollade mest vid textilierna, så fin ordning!

  Denna gröna fina gamla vepa fick följa med hem, dock inte så skrik grön i verkligheten, & jag har en plan för den till våren     sedan denna broderade duk, den ska vara på hallbyron emellanåt, kommer bli så fin där i sinom tid + 2 sås slevar  Sedan kuskade vi vidare till Hedemoras Hemköp där jag köpte lite grönsaker & mamma bjöd på   Trisslotts skrap, vi skarapade & vann 2 till, sedan var det stopp & vi åkte vidare till Pärlan, där jag sist fyndade täckena, där låg denna   underbara gamla filt, kände bara att åååå vad jag älskade den, blev helt kär & varm i hjärtat  & när mamma kom berättade hon att en exakt lika hade mormor & morfar i alla år, liggandes i kammarsoffan, då förstog jag min känsla jag fick & allt föll på plats  såklart har jag sett den alltid i min barndom  den fanns dock inte kvar när huset plockades ur, antagligen helt utsliten & kastad, men nu har jag en mormor & morfar filt     Ett så vackert papp syskrin, har ett sedan tidigare, älskar dom, så vackra i sin enkelhet    Denna Lampskärm för 10 kr är bara så vansinnigt vacker!! blev byte i köksfönstret till denna bums!  

 

Denna söta då! -så eländigt ful enligt min syster  bara 8 cm hög & söt som socker, något från min barndom flyger åxå förbi på näthinnan när jag ser på "honom"


Nöjd & glader är jag!!  


Sönerna har varit hemma på eftermiddan, ätit med oss & så...

 

... & en till byavända på eftermiddan.


                             Kram för idag!  


Av Lena - 10 februari 2015 18:52

 

Malte, Märta & jag tog med oss ett äpple, hundgodis & lastade in pulkan i bilen & drog till åkrarna...

 

... vilken makalöst vacker dag & inte kallt alls, faktiskt fick jag knäppa upp jackan...

 

 

... Märta rullade & tokade sej, fick sprutt i benen & såg ut att gilla läget!  ...

 

... följde ett skoterspår en lång bit, skönt att gå på, men bredvid sjönk man som en sten...

 


 

... vilat tassarna emallanåt...

 

... bara strossat på & doftat...

 

 

 

... tills vi var nöjda & knatade tillbaks till bilen.

 

Söta Balder  

 

Vi följde med gubben efteråt till en grannstad där han hade ärende, på hemvägen slog det mej hur högt solen står fast klockan är här 15.48 inte länge sedan som det var bäcksvart den tiden, vi går mot ljusare tider  

 

En gammal gammal ful lampskärm satte jag upp & ner i fönstret & sydde en tunnel av resten av spetslakanet som jag åxå gjort en paradhanduk av, blev så nöjd med resultatet! fixat på typ 5 minuter  


En skön dag, men fick förmana Malte att ta det lungt, han hade sån sprutt i sej, men hans öron var helt döva  blev lugnare efter en stund såklart, & nu känner jag den där oron, gjorde jag fel?...


Vi ber till högre makter & tror att det inte blir några sorgliga efterdyningar.


Nu en tv kväll, väntar ivrigt på pararell slalomtävlingen lite senare, & så familjerna som byter liv ett tag, på ettan.


                     Kram mina fina som kikar in  


Av Lena - 9 februari 2015 23:50

  In till stan & handlade, köpte Semlor till gubben 

 

-men pappa jag vill åxå smaka! sa Märta med bedjande ögon   

    Fick en rabattkupong på 25% på Hemtex, skulle baaaara kolla en snabbis, blev denna fina lampskärm...

 

... så nöjd så! ville just ha en skärm som lyser upp hallen så vi slipper taklampan om kvällarna.

 

 

 

Tö & lite halka på byvägen, men så skönt att det nästan är värme! pluss 6 grader  såg tillockmed en mygg vingla omkring när jag var ut med skatmat  


I morrn ska bli mer sol, då ska vi *gå på tur*  


                         Nattkram från oss  


Av Lena - 8 februari 2015 15:47

 

Fixade lyx frukost till gubben, mackor som vanligt, men istället för fil & bär blev det bovete/majs plättar med nykokt lingonsylt & glass  

 

Jag drog puffen efter solen, är det någon som dyrkar den är det Prinsessan! 

  Före! det underbart vackra röda, efter   det fina guldiga, jätte nöjd.


Ja glad blev jag för täckena jag hittade, men såklart är det inte det som är livet, utan att vi får vara friska, att inga olyckor händer, för såklart är det då det materiella försvinner helt, blåser bort & blir helt betydelselöst... men när oron jag alltid känner, dvs att ett nytt diskbråck ska komma, lugnat sej en aning, då vill jag göra roliga saker! som att fixa om här hemma & göra fint, med billiga medel  att tänka på annat & att försöka få mina tankar till ett positivt mönster istället för destruktivt.

 

Vi tog oss en promenad i solen!! här är vi alla 4:a!!  

 

 

 

 

Efter en halvtimme var fingrar, kinder & öron isfrusna...

 

...& skator & kråkorna väntade på nygräddad sockerkaka att värma sej med 

 

 

 

Solen värmde upp oss skönt inne, gubben åkte till jobbet & nu snöar det här  


Malte har zinkpasta i vecken under ögat, det blödde & var eländigt där igår kvällst, & hans tassar är sorgliga, men nu har Rävskabbs medlet gått ur kroppen & vi ska börja med Atopica igen, få se om det ger någon effekt. Nu behandlar jag åxå med cortison salva i vecken, Märtas framtassar & en bak är åxå eländiga, våra små sorgebarn, så trasiga, men vi kämpar på  


Ska kolla Alpint lite senare, & Melodifestivalen igår var kass, tyckte Molly var grymt bra & vilken röst! & så kom hon näst sist, nästan så jag på riktigt tror dom fufflade med rösterna  kollade senare på Jordens sämsta film -Sharknado- jösses, hur är det möjligt att göra en så katastrofalt dålig film??  blev istället en långfilm, Svensk Drama som slutade kvat i 2 i natt, suck, jag somnade från den spännande upplösningen, men gubben kunde berätta  


                    Kram på er mina fina som kikar in  


Av Lena - 7 februari 2015 16:55

 Vid halv nie började jag med ett stort köttfärsbiffs pådrag, hem mos gjordes lixom sås... Malte & Märta var med i köket, sedan försvan han, jag smög in till golvsängen & mycket riktigt, där låg han med nosen nära pappa i väntan på att han skulle slå upp sina ögon!     ... gick över en snabbis till grannen med en matlåda, sedan åkte vi som jag bestämde till Pärlan second hand en bit bort, ville se om?? det tänkas kunde finnas vadd täcken, ville så gärna ha ett grönt eller orange till köks soffan, tycker det röda nya gamla jag har är för fint för att sitta på, det ligger bara på tills jag fyndat ett som jag kan ha där utan att behöva*oroa* mej  


Knatade in, gubben & M & M satt kvar i bilen, fullt med folk förstås, kollade där jag sist för 3 veckor sedan såg något gammalt & väl nött ligga, inga där... gick uppför den knaggliga trappen på övre plan, & där! ser jag min dröm hänga gåner 2!!!!!

 

... blir helt knäsvag innan jag tar dom 4 sista trappstegen i ett & häver mej över täckena & får dom i min famn, hjärtat bultar & jag skakar  precis som om någon skulle ta dom i  andetaget före mej  men dom är hala & slinter, får med mej dom till ett bord där jag kan vika dom lite bättre... bena skakar fortfarande & hjärtat håller på att hoppa ur kroppen, känner mej nästan svimmfärdig av eufori, tror inte det är sant, jag har hittat 2 guldbruna felfria & så fina vadd täcken för 120 kr styck  

Det går inte att både hålla dom & se på dukarna, men ser ändå en så fin en som jag får med mej   nämligen denna!

Jag hade inte tänkt att täckena fanns i guldbrunt, har sett i orange, grön & olika nyanser av rött, men denna färgen är verkligen JAG & passar perfekt i köket  det andra kommer nog vara på altansoffan Maj  tror färgen kanske är för svår så därför dom fanns kvar, eller så var dom nyligen inkommna? nåja, jag är lyrisk  

Dom får bo på altanen i natt & vädra ur & bli genomfrusna.

 

Stannade till på hemvägen i Romme, hade kaffe & syltmunk med till gubben, som var så trött så han satt kvar i bilen & fikade & somnade medans Märta, Malte & jag tog en halvtimmes promenad i pluss 4 & glömda täcken...

 

 

... vindstilla & så skönt i solen.

 

Hemma igen blev det lite vila för gubben som sedan åkte iväg till jobbet, jag matatade *mina* skator & kråkor, sedan fixade jag kaffe & tog fram en chokladkaka ur frysen & en bytta med fler biffar & sås & så gick jag M & M in till grannen igen för att prata mer...

 

... då hade det börja blåsa regält! så vi tog ingen ytterligare vända när vi gick hem, för dom frös  


Blåsten tilltar & alla granar har tappat snön & det ramlar av taken, tänker på djuren i skogen, undra om den tunga snön slår dom när den faller?  


Mallodifestivalen ikväll, den ska ses, brukar alltid bli besviken på den usla kvalite låtarna är av, men man vet ju alldrig  


                            Kram kram på er   

Av Lena - 6 februari 2015 16:46

 

Följde med gubben till Hedemora där han hade ärende, passade på att handla på Hemköp där, gillar den affären!  

Hade saker som fick lov att fixas hemma innan gubben åkte på ättämiddas skiftet, så vi hade inte tid att stanna i Romme för en promenad, utan  M & M & jag åkte dit när han åkte till jobbet.

 

Så fantastiskt väder idag, eller lite mer sol hade inte suttit ivägen förstås, men 4 plussgrader & vindstilla får man inte vara onöjd med!  

 

 

Dom är så ystra så jag vet inte vad  

 

 

 

Blev en vända på 50 minuter, men inte bara gå & springa, utan mycket luktande åxå  

 

När vi satt oss i bilen så såg jag dessa barn på snöhögen  undra om dom byggde en koja? tyckte bilden blev så vacker med solen som började gå ner  

 

Mat i magarna & Märta slocknade i bädden  

 

Finaste Tulpanerna vi fick förra fredagen av vännerna är magiskt vackra fortfarande, inte tappat ett enda blad trots att vi har så varmt inne & jag bara bytt vatten en gång, stora, vilda & busiga!  


                          Fin freda på er & kram  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards